Doelgroep onderzoek en analyse

Bent u ook geïnteresseerd om uw vereniging verder te helpen aan meer omzet door sponsoring? Blijf dan vooral verder lezen, want met onze zeven passes helpen wij jouw vereniging om een succesvol sponsorplan op te stellen en te groeien in sponsorinkomsten. In deze blog gaan we verder borduren op de 1e pass. Heb jij onze eerst blog, pass 1: missie en visie bepalen, al gelezen? Lees het blog hier! Nu is het tijd om te vertellen over de 2e pass: doelgroep onderzoeken en analyseren!

De eerste pass is gegeven, maar wie zijn nu mijn sponsoren en welke behoeften en wensen hebben ze? Als vereniging is het noodzakelijk om dit te weten. Op deze manier kan je als vereniging inspelen op de toegevoegde waarde die jij kan zijn voor een (potentiële) sponsor. Daarnaast weet je wat je moet doen om huidige sponsoren te behouden voor je vereniging.

Kom eerst alles te weten over je huidige sponsoren voordat je opzoek gaat naar nieuwe sponsoren.

Voordat je opzoek gaat naar nieuwe sponsoren is het belangrijk om te weten wie je huidige sponsoren zijn. Deze sponsoren zijn immers de mensen waarmee jouw club op dit moment een connectie heeft. Maar hoe breng je de huidige sponsoren in kaart?

Allereerst gaan we kijken hoeveel sponsoren de club heeft, wat de omvang is, waar ze vandaan komen, etc.? Als we dit weten is het zaak om te weten wat voor sponsor zij zijn? Welke producten, zoals sponsorpakketten of diensten nemen zij bij de club af? Wat voor een bedragen investeren de sponsoren in de vereniging? Op basis van deze vragen breng jij in kaart wat je al doet voor de huidige sponsor en wat het de club oplevert.

De mening van een sponsor telt!

Nu je precies weet hoe je sponsorpiramide eruit ziet is het tijd om dé mening van de sponsor te vragen. Dit doe je in de vorm van een online survey of door een intervisiegroep samen te stellen.

In beide vormen wil je antwoord hebben op o.a. het volgende:

  • Waarom is het bedrijf sponsor van je vereniging?
  • Welke toegevoegde waarde ziet de sponsor hierin?
  • Is men tevreden over de huidige dienstverlening en producten die de vereniging levert?
  • Waar is er nog winst te behalen voor de samenwerking?

Door onderzoek te doen krijg je een goed beeld van de stand van zaken en kansen die er liggen, nu kunnen we verder om te bepalen hoe wij nieuwe kansen gaan aanboren!

Op zoek naar nieuwe kansen!

Je hebt in kaart wie de huidige sponsoren zijn en welke wensen en behoeften deze bedrijven hebben. Waar en hoe kan jij vervolgens nieuwe sponsoren het beste bereiken? Het is tijd om een lijst van potentiële sponsoren te gaan maken. De volgende vragen helpen om een waardevolle lijst te creëren:

  • Wat is je primaire bewerkingsgebied (waar ben je het meest actief) en welke bedrijven zitten hier (nog meer)?
  • Welke bedrijven sponsoren andere lokale/regionale verenigingen of projecten?
  • Welke leden hebben interessante LinkedIn contacten voor je vereniging?

Hoe dichterbij de vereniging, hoe hoger de scoringskans! Bedrijven die in het directe verzorgingsgebied van de vereniging zitten hebben meestal meer affiniteit met de club. Zorg voor een adressenbestand met bedrijfsnaam, contactpersoon, telefoonnummer en indien mogelijk een e-mailadres. Het contact kan dan via de mail starten die je vervolgens na belt voor een afspraak.

Naast een adressenbestand is het ook verstandig om je eigen netwerk aan te boren. LinkedIn is een handige tool om tot een lijst te komen van potentiële sponsoren. Het online platform geeft overzichtelijk weer welke contacten je leden, vrijwilligers en huidige sponsoren hebben. Deze contacten kunnen tot ingangen leiden bij potentiële sponsoren. Maak dus gebruik van het netwerk binnen de vereniging!

Benader sponsoren op het juiste moment.

Het klinkt misschien heel logisch, maar benader sponsoren op het juiste moment.

Een bedrijf dat ijs verkoopt benader je optimaal in het voorjaar, voor de verkoopperiode. De exposure levert het bedrijf direct omzet en (half)jaarlijkse terugkerende klanten op. Als vereniging kun je een extra boost geven aan de omzet en klanten door exposure en activatie uit te voeren richting je leden, vrijwilligers en bezoekers. Dit is voor het bedrijf een directe reden om sponsor te worden.

Welk motief heeft de sponsor?

Je hebt inmiddels een lijst met sponsoren en weet op welk moment je bij wie moeten scoren. Sponsoren hebben vaak verschillende motieven om een vereniging te sponsoren. Het is goed om je af te vragen welk motief bij welk sponsor past. In het overzicht hieronder vind je door de KNVB geformuleerde sponsormotieven.

In het gesprek met de sponsor probeer je achter het echte motief te komen, vaak is dit lastig omdat bedrijven dit zelf niet altijd weten. Probeer in een gesprek samen tot waardevolle en juiste motieven te komen.

Sponsoring is geven en nemen?

Het is raadzaam om de begroting van de club eens goed te analyseren en om portefeuilles te creëren van producten en/of diensten die je als vereniging afneemt. Kijk hierbij vooral naar uitgaven die al op de begroting opgenomen zijn, maar niet gekoppeld zijn aan een partner. Dit kan een nieuwe keuken zijn voor de kantine, nieuw meubilair, schilderwerk, het bouwen van een website of inkoop van energie.

Hierbij is het een optie om de producten te barteren. Met barteren zet je sponsoring tegenover een product of dienst. Dit is vaak makkelijker om een partnership te starten. Barteren is een afspraak met gesloten portemonnee. Barter alleen als het een toegevoegde waarde heeft voor de vereniging en het liefst dat de uitgave al op de begroting is opgenomen. Denk ook aan de lange termijn van het partnership. Iemand met lokale binding is soms misschien wat duurder, maar deze relatie blijft wellicht langer in stand.

Wil je meer tips of ben je nieuwsgierig geworden naar de volledige uitwerking van onze 7 passes voor een doeltreffend sponsorplan? Volg ons dan via Facebook, LinkedIn of Instagram!


Het team van CLUBMERK helpt je graag om de 2e pass perfect te kunnen spelen. Oefening baart immers kunst 😉  

Door onze training ‘Sponsoring met een verhaal!’ geven we jouw sponsorcommissie nieuwe inzichten en een extra boost om meer sponsoren binnen te halen. Voor meer informatie neem dan contact met ons op of maak direct een vrijblijvende afspraak!