Hoe is het met…

In gesprek met Erwin Rieff, voorzitter SVF Cothen

In juli 2019 mochten we bij SVF Cothen onze training ‘sponsoring met een verhaal’ geven. In een daaropvolgende 2e sessie zijn we dieper ingegaan op de sponsorcommissie organisatie en sponsorwerving. Wij waren zeer benieuwd naar hoe het nu met SVF Cothen gaat. Wat is er bij SVF Cothen veranderd naar aanleiding van de training en heeft de training invloed gehad op de sponsoring van de club? Wij spraken hierover met mede voorzitter van SVF Cothen, Erwin Rieff.

RABO CLUBSUPPORT

Wij zijn bij Martijn terecht gekomen via de Rabobank. Wij hebben een pitch voorbereid en ingediend bij de Rabobank met daarin ons ambitievraagstuk over sponsoring. Via NOC*NSF hebben we contact gekregen met Martijn van der Lee van Sport2Inspire die ons ondersteuning kon bieden op het gebied van sponsorvraagstukken. We kunnen ten slotte veel meer bereiken als club door gebruik te maken van de coaching van externe professionals, zoals Martijn”, aldus Erwin Rieff, mede voorzitter van SVF Cothen.

Inmiddels is breedtesport ondersteuning geen onderdeel meer van Sport2Inspire, maar is het nu ondergebracht onder een label van Sport2Inspire: CLUBMERK.

SVF Cothen is een kleine vereniging. De meeste leden zijn ook vrijwilligers en dit kenmerkt ook de sponsoren. SVF Cothen is een typische dorpsvereniging met een mix van vrijwilligers en veel sponsoren die al een band hadden met de club.

EEN SPIEGEL VOORHOUDEN

“Tijdens de training keken we terug op wie wij als SVF Cothen nou daadwerkelijk zijn en hoe we ervoor staan op het gebied van sponsoring. We zijn dieper ingegaan op het huidige sponsorbeleid, door te spreken over onder andere wat voor bedragen we hanteren en waarom sponsoren verbonden zijn met de club”.

“Dat gene wat we doen, hoe doen we dat dan? Er zit altijd al een bepaalde verbinding tussen de sponsor en onze vereniging. Of men voetbalt zelf bij SVF Cothen of heeft een kind bij de club voetballen. De training heeft ons met name geleerd om te zeggen wie en wat je bent als club. Om meer van buiten naar binnen te kijken en op die manier het verhaal met elkaar te delen. Als je uitbreiding zoekt in het aantal sponsoren moet je daarom heel dicht bij de waarden van de club blijven. Zeker in een tijd als het economisch tegenzit waardoor sponsoraantal teruglopen”.

“De aanpak van Martijn door middel van het delen van zijn ervaring bij Heracles en de situatie bij SVF is een best groot contrast. Dat is in het begin best wel even wennen, maar het geeft je daarentegen een geheel nieuw inzicht op sponsoring. Door de professionele denkwijze op ons niveau te brengen krijg je er heel snel begrip voor”.

HET CREËREN VAN WIN-WINSITUATIES

“De training heeft ons geleerd dat er nog best veel valt te winnen binnen de sponsoring van onze club. Een voorbeeld van een nieuw inzicht dat wij als sponsorcommissie hebben gekregen is het creëren van win-win situaties met sponsoring. Door te kijken naar sponsor-leverancier relaties binnen de club.  Wie zijn onze leveranciers en zijn ze ook sponsor bij de club? Deze denkwijze zetten we tot op de dag van vandaag nog voort. Op moment van spreken hebben we met zowel een aantal bestaande als nieuwe leveranciers een wederkerig contract kunnen afsluiten”.

“Een recent voorbeeld daarvan is het sponsor/leverancierscontract met twee sportscholen. We hebben een leverancierscontract afgesloten met sportscholen om spelers fitter te houden en op deze manier aan SVF verbonden te houden. Voetbal en fitness kan elkaar in dat opzicht zeker versterken. Zo worden onze spelers sterker en minder blessure gevoelig. Voor beiden partijen dus een win-winsituatie”.

Op bezoek bij SVF Cothen voor de training “sponsoring met een verhaal!”

In de tweede sessie zijn we meer de diepte ingegaan met voorbeelden uit de praktijk. Één van de genoemde voorbeelden was Stoeltjesreclame. “Dit project zijn we verder aan het uitwerken. Dit is nog meer één van de voorbeelden van de tweede sessie die ons inzicht heeft gegeven dat er veel manieren mogelijk zijn om sponsoren te werven en inkomsten te genereren voor de club.  We hebben door de inspirerende voorbeelden als sponsorcommissie meer creativiteit gekregen in de aanpak van het genereren van meer inkomsten voor de club”.

NIEUW CONTRACT MET DE HOOFDSPONSOR

“In september hebben we een nieuw sponsorcontract kunnen tekenen met onze hoofdsponsor Rob Balk B.V. Als hoofdsponsor van SVF zijn Rob en Caroline Balk van het Loodgietersbedrijf Rob Balk B.V. al 9 jaar verbonden aan onze voetbalvereniging. Het lopende contract werd 19 september 2020 vervangen door een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor een termijn van 3 jaar. Hiermee wordt Rob Balk B.V. de langst zittende hoofdsponsor van SVF”.

Al 10 jaar is Rob Balk Solvis partner. Het Solvis Zonnesysteem is een slimme combinatie van een boiler met zonnecollectoren. De energie van de zon wordt omgezet in warmwater voor sanitair en centrale verwarming. In 2018 heeft SVF haar traditionele gas boiler vervangen door het Solvis systeem. Dankzij de Solvis installatie besparen we dagelijks aanzienlijk op ons gasverbruik en -kosten”.

Hoofdsponsor Rob Balk B.V. verlengt! (Bron: SVF Cothen)

“Een andere nieuwe sponsor sinds dit jaar is Van der Perk beveiligingstechnieken B.V. Zonder de training van Clubmerk waren we waarschijnlijk nooit op het idee gekomen om de nieuwe leverancier te koppelen aan een sponsorovereenkomst. Van der Perk beveiligingstechnieken heeft in feite geen directe band met SVF. Wel met één van onze vrijwilligers die werkzaam is bij dit bedrijf. We stonden op het punt om een nieuw beveiligingssysteem op te zetten en die vrijwilliger attendeerde ons op dit bedrijf. Zo is het balletje gaan rollen en hebben we gezamenlijk een mooie deal kunnen sluiten. Zo helpen wij Van der Perk beveiligingstechnieken aan een hogere naamsbekendheid in de regio”.

COMMUNICATIE IS ESSENTIEEL IN SPONSORING

Naast de sponsoring hebben we tijdens de training ook onze website kritisch onder de loep genomen. Wat publiceren we nu op de website, hoe en waarom doen we dat? Hoe kunnen we onze communicatie nog beter inzetten voor sponsoren en het meer generen van inkomsten voor de club? De Rabo Clubsupport kenden we bijvoorbeeld al, maar daar hebben we dit jaar veel meer energie in gestoken. De actie hebben we meer publiciteit gegeven, waardoor de inkomsten aanzienlijk zijn toegenomen. We proberen nu regelmatig ook een artikel te plaatsen op de website”.

Het opgehaalde bedrag van SVF Cothen met Rabo ClubSupport! (bron: SVF Cothen)

DE TOTALE ERVARING MET CLUBMERK

“De training van CLUBMERK heeft ontzettend veel bijgedragen aan verbeteringen en ontwikkelingen binnen onze sponsorcommissie. Zo is ook de samenwerking binnen het bestuur versterkt en denken we nu meer vanuit de Why dan vanuit de What”.

“Ik zou de ondersteuning van CLUBMERK dan ook zeker aanraden! We hebben het grote voordeel gehad dat het kosteloos was via het pakket van de Rabobank. Zodra een vereniging belt met hetzelfde vraagstuk, zal ik CLUBMERK zeker aanbevelen. De training heeft veel meer bewustzijn gecreëerd bij de club. Nu staan we met zekerheid bij de voeten. Neem als voorbeeld de wederkerige bijdrage. Dat is momenteel een vast onderdeel van ons sponsorpakket geworden”.

DE TIP VAN SVF COTHEN

“Wat ik belangrijk vind is om de sponsor de aandacht te geven die ze verdienen. Ze betalen voor iets waar ze niet echt een prestatie bij verwachten, daarom is het altijd leuk om ze te verassen. Zo hebben we nu het “sponsor van de dag thema” op onze website (zie www.svfcothen.nl). Tot de jaarwisseling zullen we al onze sponsoren die actief zijn in de Horeca promoten middels een “sponsor van de dag”. Zij kunnen de steun rond de kerstdagen zeer goed gebruiken. In het nieuwe jaar zullen we ook andere sponsoren in de spotlights zetten om ook hen een hart onder de riem te steken). Zoek het bij kleine dingen die bij de vereniging passen!”.


Onze training ‘sponsoring met een verhaal’ wordt door clubs gemiddeld gewaardeerd met een 8,1!

Ook interesse in een commercietraining voor jouw sponsorcommissie? Vraag dan vrijblijvend meer informatie bij ons aan en neem contact met ons op via onderstaande button!