De kracht van storytelling

Ken je dat? Je kijkt naar een kerstcommercial op TV over een eenzame oude man en je krijgt er automatisch een brok van in je keel. Hoe komt dat toch? Heel eenvoudig: het verhaal heeft je gevoelsmatig geraakt. Je creëert onbewust een medeleven of krijgt misschien wel een gevoel van herkenning en die emotie zorgt ervoor dat een video, foto, of bericht blijft hangen. Waar TV commercials tot een paar jaren geleden puur draaide om het aanbevelen van producten en diensten, vertellen bedrijven vandaag de dag in een reclamespot van ongeveer een halve minuut vaak een verhaal. Met storytelling creëer je een geloofwaardig beeld voor je sponsoren en leden. Storytelling is een belangrijk middel om potentiële sponsoren te kunnen overtuigen om voor jouw club te kiezen en om de betrokkenheid onder leden te vergroten. Het geeft je de mogelijkheid om de werkelijke identiteit van de club te laten zien. In deze CLUBMERK blog lees je hoe je als sportclub iemand met een verhaal kan bewegen en wat de geheimen van storytelling zijn.

Hoe maak ik als sportclub gebruik van storytelling?

Je hoeft heus geen oude man met lange baard en een lage stem te zijn om goede verhalen te kunnen vertellen. Iedereen is geboren als verhalenverteller, je moet het alleen geloven en vooral doen. De eerste vraag om te stellen is: Wat maakt jouw club zo bijzonder? Maak een verhaal om mensen aan je club te binden. Een inspirerend verhaal heeft op lange termijn veel profijt. Het zorgt voor een groter bereik en maakt fans in plaats van klanten. Maar hoe zorg je hiervoor?  Dat leggen we je uit!

We maken al decennia lang gebruik van storytelling om kennis van generatie tot generatie over te geven. Iedereen is met storytelling opgegroeid en ja, jij ook! Denk maar aan alle sprookjes die je vroeger las of je verteld werden. Een sprookje is van oorsprong een volksverhaal: een verhaal dat via het gesproken woord werd verspreid. Sprookjes zijn dus het ultieme voorbeeld van storytelling. De opbouw van sprookjes zie je vaak ook terug in storytelling bij bedrijven, een sprookje neemt mensen namelijk mee in een reis van emoties. Sprookjes zijn opgebouwd uit een aantal belangrijke elementen, die je ook in storytelling toe kan passen.

  • De reis: Je leert de hoofdpersoon en zijn omgeving kennen. Van hieruit wordt de spanning in het verhaal opgebouwd. Wat gaat de hoofdpersoon meemaken? Het is een oproep voor avontuur.
  • De verandering: De hoofdpersoon beland in een geheel nieuwe wereld. Hier moeten krijgt hij te maken met bondgenoten, vijanden en obstakels.
  • De terugkeer: De hoofdpersoon in het verhaal keert na het overwinnen van de obstakels weer terug naar zijn oude wereld met zijn vernieuwde inzicht en inspireert daarmee zijn gemeenschap.

Hoe kan je als sportclub elementen van storytelling toepassen?

Het verhaal hoeft niet alleen te gaan over de ontstaansgeschiedenis van de club, want er zijn diverse mogelijkheden om de visie/missie of boodschap kenbaar te maken in de vorm van een verhaal. Het verhaal begint bij het kiezen van een held, de hoofdpersoon. Je kan een keuze maken uit verschillende soorten helden. Wij hebben een aantal voorbeelden van sportclubhelden op een rijtje gezet:

  • Optie 1: Kies de oprichter als held

Wat is zijn/haar situatie of overtuigingen voorafgaand aan de oprichting van de sportclub? Vervolgens vertelt de oprichter wat zijn of haar missie was en wat hij of zij allemaal gedaan heeft om die uitdaging te bereiken. Wie hebben allemaal geholpen? Welke ervaringen waren er nodig om de kennis en kunde te krijgen die de oprichter nu heeft? Ten slotte vertelt de oprichter hoe hij of zij hierdoor veranderd is. Welke invloed heeft dit op de oude omgeving en hoe voelt of gedraagt hij of zij zichzelf nu anders?

  • Optie 2: Kies een bekend persoon van de club als held (eigen voetballers, een vrijwilliger, of een profvoetballer die is opgegroeid bij de club)

Wat is het levensverhaal van deze persoon? Belangrijk is dat de waarden van de held overeen moeten komen met de kernwaarden van de club.

Een mooi voorbeeld is de storytelling van de KNVB over het Nederlands Elftal: The New Wave. In dit verhaal worden beelden uit het verleden gecombineerd met beelden van de spelers van nu. Nederland ontbrak op de laatste twee eindtoernooien, maar maakte indruk in de Nations League met een heel nieuw team. Door de nieuwe talenten is er weer hoop en gaan ze de strijd weer aan. Het is een verhaal van nieuwe hoop, geloof, strijd en dromen waarmaken. Het past ontzettend goed bij het huidige team van Oranje en bij de identiteit van de KNVB. Dit verhaal kan een verbinding creëren met (potentiële) sponsoren. Het is belangrijk om als sportclub opzoek te gaan naar de gezamenlijke ambitie en waarden, zo krijgt het wervingsgesprek een heel ander uitgangspunt. Je komt tenslotte niet iets halen, maar wil juist een waarde brengen naar de sponsoren.

  • Optie 3: Kies de fans van jouw club als held

Je kan er ook voor kiezen om jouw fans de held van het verhaal te laten zijn. Wat zijn de belevenissen van een fan van de club? Waarom staan ze bijvoorbeeld elke zondag langs de zijlijn om het eerste team aan te moedigen? Deze verhaallijn creëert waarschijnlijk veel herkenning bij leden, ouders en vrijwilligers.

Tips voor het beginnen met storytelling

Het vertellen van verhalen speelt een steeds belangrijkere rol in de marketingstrategie. Over het algemeen kunnen mensen zich veel sterker identificeren met personages in verhalen. Storytelling wordt steeds vaker toegepast in contentmarketing, maar je kan het bij heel veel vormen van communicatie gebruiken. Maar veel mensen en zelfs veel organisaties vinden het lastig om een goed verhaal te vertellen. Daarom hebben wij nog een aantal tips om je alvast een klein beetje op weg te helpen met storytelling:

  1. Zorg ervoor dat je inspirerende clubidentiteit vaststelt voordat je met storytelling begint. Verzin geen verhaal, maar krijg grip op het echte verhaal.
  2. Schrijf al je ideeën op!
  3. Brainstorm met een kleine groep vrijwilligers over de invulling van storytelling bij jouw club
  4. Kies verhalen die aansluiten met de kernwaarde van jouw club
  5. Hou de kernboodschap in het oog en blijf uit het oogpunt van je doelgroep schrijven. Wat je doelgroep wilt weten is belangrijker dan wat jij wilt schrijven.
  6. Maak het persoonlijk en menselijk, zodat je doelgroep zich kan identificeren met de hoofdpersoon.
  7. Kies de voor jou de juiste manier om het verhaal te vertellen. Dit kan voor iedere club anders zijn, van tekst tot een illustratie, een video of misschien wel een evenement.
  8. Deel je verhaal structureel. Maak er bijvoorbeeld een speciale maandelijkse rubriek van.
  9. Creëer engagement. Stimuleer mensen om jouw verhaal te delen.
  10. Meet wat jouw verhaal doet en stuur bij waar nodig.

Wil jij met jouw sportclub ook starten met storytelling, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? CLUBMERK ondersteunt sportclubs graag bij het inzetten van storytelling om jouw potentiële sponsoren te overtuigen of om leden betrokken te houden bij de club. Wil je meer weten over de mogelijkheden, neem dan contact met ons op! Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal!