Online communicatie op dit moment belangrijker dan ooit!

Sportclubs_Coronatips

Ter bestrijding van het coronavirus heeft het kabinet 13 oktober een ‘gedeeltelijke lockdown’ aangekondigd om de sociale contacten en de reisbeperkingen te beperken. De nieuwe maatregelen betekenen voor de sport dat iedereen van 18 jaar en ouder alleen mag sporten op anderhalve meter afstand, individueel of in teamverband met niet meer dan vier personen. Wedstrijden zijn niet toegestaan, waardoor de competities momenteel stil liggen.

Het sportpark is de komende weken nog leger dan voorheen. Hierdoor is het voor clubs noodzaak om zich online meer te profileren. Online content (het plaatsen van berichten/nieuws op online kanalen) is een belangrijk middel om ondanks de nieuwe maatregelen toch te kunnen communiceren met de leden en sponsoren en ze daardoor bij de club te blijven betrekken. Dus tijd voor actie!

Extra inkomsten genereren uit online communicatie

Online kanalen (nieuwsbrief, website, social media etc.) zijn niet alleen geschikt voor het communiceren met leden en sponsoren, maar biedt ook mooie mogelijkheden op het gebied van reclame en promotie. Doorgaans hebben sportclubs op social media een aardig groot bereik. Dit is natuurlijk voor de club zelf interessant, maar net zo interessant voor jouw sponsoren! Online communicatie biedt een mogelijkheid voor exposure en kan simpelweg al worden ingevuld door de sponsor een verhaal te laten vertellen over hun bedrijf en waarom ze sponsor zijn bij jouw sportclub. Het delen van dit verhaal is van toegevoegde waarde voor de social media van de club, maar ook voor de sponsor. Het aantal mensen dat jouw club uiteindelijk bereikt met dit bericht heeft voor een sponsor een bepaalde waarde. Aandacht besteden aan sponsoren op de online communicatiekanalen van jouw club kan op deze manier dus een extra inkomstenbron voor de club zijn!

Plan vooruit!

Nu is het niet de bedoeling dat je lukraak berichten gaat plaatsen op de kanalen van jouw club. Het is van belang dat de berichten inhoudelijk goed zijn en aansluiten bij ‘het verhaal van de club’. Daarom is het handig om een duidelijke social media strategie vast te hebben staan. Ga met een groep bij elkaar zitten en denk na over wat er wekelijks of maandelijks zeker op de online kanalen van jouw club moeten terug komen. Een vaststaande strategie maakt het mogelijk om content vooruit te plannen, waardoor het makkelijker is om taken onderling te verdelen. Hiervoor is een contentkalender een handig hulpmiddel. Deze tool geeft een duidelijk overzicht van de content die jouw club de komende tijd wil gaan delen. In onze eerder geschreven blog ‘Scoren met communicatie’ gaven we tips aan sportclubs over hoe je een goede communicatiestrategie opzet.

Het creëren van online content

Het produceren van communicatieboodschappen, noemen we content creatie. Goede content is interessant voor de doelgroep en zet mensen aan tot actie. SportNext schreef een interessant artikel over hoe je toffe content creëert voor de kanalen van jouw club! Het artikel van Sportnext is via deze link te lezen!

Tot slot hebben wij nog een paar aanvullende tips voor jouw club op het gebied van online communicatie!

  • Tip 1: Betrek de sponsoren in jouw social media posts

Zoals eerder benoemd is social media een uniek middel om sponsoren extra exposure te geven. In de communicatiestrategie van jouw club kan je bijvoorbeeld speciaal ruimte vrij maken voor advertorials van sponsoren.

  • Tip 2: Varieer in type posts                          

Zorg dat de content afwisselend blijft. Dit betekent dat je de ene keer alleen een tekst met foto plaats, de andere keer een video of via polls interactie vraagt met je volgers. Hou daarbij goed in de gaten wat de reactie is van jouw volgers en stuur bij op wat wel en niet werkt voor de online kanalen van jouw club!

  • Tip 3: Zorg voor herkenning

Let er altijd op dat jouw berichten een bepaalde herkenning bevatten. Zorg ervoor dat logo’s, lettertypen en kleurgebruik altijd hetzelfde zijn en aansluiten bij de huisstijl van jouw club. Het is ook van belang dat je logo’s goed terugkomen in de afbeeldingen en filmpjes die je gebruikt.

  • Tip 4: Zoek de interactie op

Social media is een interactief platform. Stel vragen aan jouw volgers door middel van polls. Zo vergroot je de betrokkenheid van de doelgroep. Misschien wel belangrijker, beantwoord ook de vragen van jouw volgers en bedank ze eventueel voor tips of suggesties.

  • Tip 5: Volg andere clubs!

In het motto van beter goed gejat dan slecht bedacht… Als je zelf even geen inspiratie meer hebt voor het bedenken van nieuwe content, kijk dan naar de online content van andere sportclubs! Ga vooraf wel na of de ‘gestolen’ ideeën wel aan zullen sluiten bij jouw doelgroep en in lijn staan met het verhaal van de club.

We wensen jullie veel succes de komende periode!

Team CLUBMERK  

Bronnen: NOC*NSF- nocnsf.nl/coronavirus-en-sport, Sportnext– sportnext.nl/media/9-instagram-tips-voor-sportorganisaties/


Wil je graag meer tips over het gebruik van online communicatie of juist hulp bij het ontwikkelen van een goede communicatiestrategie? CLUBMERK kan jouw club hierbij helpen!