Hoe maak je als sportclub het beste gebruik van Instagram?

Hiep, hiep, Hoera! Instagram bestaat vandaag precies 10 jaar! Sinds de oprichting van Instagram in 2010 is Instagram met meer dan 1 miljard gebruikers wereldwijd uitgegroeid tot één van de meest populaire platformen van dit moment (Frankwatching, 2020). Een goede aanleiding om aandacht te besteden aan dit populaire platform, want wat kun je er als sportclub eigenlijk allemaal mee? Wij leggen dat in deze blog speciaal voor jullie uit!

Wat is Instagram?

Voor degene die nog niet bekend is met het populairste social media platform van Nederland beginnen we met een korte introductie van het platform (je bent nooit te oud om te leren 😉).

Zoals gezegd is Instagram een social media platform waarbij het allemaal draait om het delen van foto’s en video’s met je volgers. Het platform is 10 jaar geleden ontstaan uit de gedachte dat een foto of video meer zegt dan 1000 woorden. Instagram leent zich uitstekend als middel voor visuele communicatie. Hoog tijd dus om de feiten en cijfers over het gebruik van Instagram op een rij te zetten.

“Waar in de eerste jaren het netwerk gebruikt werd om foto’s met elkaar te delen, is Instagram uitgegroeid tot een platform voor visual storytelling” – Danny Oosterveer – Frankwatching

De BIG 5

Instagram behoort al geruime tijd tot de BIG 5 van de social media platformen. Instagram groeide van 4,8 miljoen Nederlandse gebruikers in 2019 naar 5,6 miljoen Nederlandse gebruikers in 2020, een stijging van maar liefst 14 procent (Marketingfacts, 2020). Ook in het dagelijks gebruik maakt het platform een flinke groei door. Hierdoor kan Instagram zich het best groeiende platform van Nederland noemen. Instagram is nu en voor de toekomst dus een belangrijk social media platform om als sportclub aanwezig op te zijn!

Wie zijn de gebruikers van Instagram?

Instagram begon als een heel populair medium onder jongere mensen tot 25 jaar, maar is daarna bij steeds meer en ook oudere mensen in de smaak gevallen. Volgens het Social Media Onderzoek (2020) stijgt het dagelijks gebruik van Instagram sterk in de categorie tot 39 jaar. In onderstaande grafiek is te zien dat nog steeds de grootste gebruikers van Instagram de groep met de leeftijd tussen de 15 en 19 jaar (60%) zijn, waarna de groep 20 tot 39-jarigen volgt.

Hoe maak ik gebruik van Instagram als sportclub zijnde?

Nu we de meest recente cijfers van Instagram hebben behandeld is het tijd om in te gaan op hoe je als sportclub dit platform in kan zetten. Het is algemeen bekend dat bijna elk platform gericht is op een ander soort gebruiker. Zo is Twitter voornamelijk gericht op de oudere volger, LinkedIn op zakelijke gebruikers en Instagram voornamelijk op jongeren. Daarnaast heeft elk social media kanaal een ander doel, waarbij ook een andere gebruiksvorm. Kijk maar naar het voorbeeld in de afbeelding hieronder.

Sportclubs kunnen met social media de beleving van fans/betrokkenen een stuk persoonlijker en interactiever maken, zo ook met Instagram. Als voetbalclub hoor je er tegenwoordig niet meer bij als je niet op deze platformen actief bent. Instagram is een goed middel om de club en zijn activiteiten te tonen middels beeld. Vooral de combinatie tussen tekst en visuele content is een zeer effectieve manier om de boodschap bij je doelgroep te krijgen.

Wat kan ik als sportclub allemaal op Instagram plaatsen?

  • Visuele wedstrijdaankondigingen
  • Visualiteit van de sfeer op de club
  • Visuele content – Video’s (Instagram TV) en GIF’s
  • Live updates van wedstrijden of bepaalde sportevenementen
  • Interviews met spelers na afloop van een wedstrijd

Instagram Stories is een uitstekende functie van het platform om bijvoorbeeld live updates van wedstrijden te plaatsen. Instagram Stories is een voorbeeld van de voortdurende updates van Instagram om creatievere en meer unieke inhoud mogelijk te maken. Je kan jouw foto’s en video’s tijdens de dag delen via een soort slideshow functie: jouw club story! Stories zijn slechts tijdelijk, want 24 uur na plaatsing worden deze verwijderd. Via deze functie ben je nog meer verbonden met je fans dan ooit te voren!

TIP! Kijk ook bij andere clubs hoe zij het kanaal Instagram inzetten!

Veel sportclubs zijn actief op Instagram. Vaak geldt: hoe hoger een club speelt, hoe beter de kanalen worden ingezet en bijgehouden. Hierdoor kunnen de social media accounts van deze clubs als een goed voorbeeld dienen voor de kleinere en lager spelende regioclubs. Enkele goede voorbeeld Instagram accounts van clubs om te volgen zijn: Kozakken Boys (voetbal), Landstede Hammers (Basketbal) en de AH&BC (Hockey).


Wil jij per kwartaal op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van marketing, communicatie en sponsoring? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief speciaal voor sportclubs!

Bronnen:

  • marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-2020
  • frankwatching.com/archive/2019/02/16/21-interessante-feiten-cijfers-over-instagram-infographic/
  • Social Media Onderzoek 2020