Scoren met communicatie!

Na een lange pauze gaat het nieuwe sportseizoen bijna van start! Het sportpark of de sporthal is er helemaal klaar voor, maar is jullie communicatiestrategie dat ook?

Communicatie is een onmisbaar thema voor clubs. Zonder goede communicatie is werven en behoud van leden, vrijwilligers en vooral sponsoren een onbegonnen zaak. Daarnaast biedt social media de vereniging de mogelijkheid om direct met de (potentiële) betrokkenen te communiceren en het clubverhaal te promoten. Wil jij met ingang van het nieuwe seizoen de communicatie van de club opfrissen, maar je weet niet hoe? Lees dan gauw verder!

Communicatie is een heel breed onderwerp. Zowel de social media, als een presentatiegids, als een ledenvergadering vallen bijvoorbeeld onder de vlag ‘communicatie’. Jaarlijks worden de mogelijkheden in communicatie meer en meer. Clubs die succesvol willen communiceren moeten aardig wat tijd investeren om op de hoogte te blijven van alle nieuwe trends. Vrijwilligers hebben daarentegen niet alle tijd, kunde en kennis om een goede communicatiestrategie te realiseren. We zien dat communicatie uitingen van sportclubs grotendeels reactief van aard zijn en geregeerd worden door de actualiteit. Dit zorgt ervoor dat clubs niet het verhaal vertellen die ze willen vertellen. Hoe zorg je ervoor dat jouw club volgend seizoen scoort met communicatie? Wij hebben een paar tips speciaal voor sportclubs opgesteld!

Breng de club tot leven door de juiste verhalen te vertellen

Tip 1: Breng het verhaal van de club tot leven!

Binnen sportclubs gebeurt er ontzettend veel. Het gevaar is dat clubs daardoor té veel gaan communiceren, waardoor de ontvanger de berichten niet meer leest of het verhaal van de club niet duidelijk wordt verteld. De eerste en meest essentiële stap is om na te denken wat je als club wilt bereiken met de communicatie. Breng de club tot leven door de juiste verhalen te vertellen. Welk verhaallijn maakt duidelijk waar jouw club voor staat? Sportclubs kunnen verschillende en vaak meerdere doelen hebben voor hun communicatie. Onthou dat elke doelstellingen een andere boodschap en een ander kanaal nodig heeft om de juiste mensen te bereiken. Ben jij een club die zich vooral maatschappelijk inzet, zich richt op een vitale samenleving of op de prestatie van het eerste elftal? Breng dit dan ook onder de aandacht op social media!

Een handige tool om het verhaal van de club beter te kunnen vertellen en om overzicht te brengen in de communicatie is het maken van een contentkalender. Verwerk de planning van alle communicatiekanalen in deze kalender. Dit geeft een houvast om content op het juiste moment, op het juiste kanaal en voor de juiste doelgroep te publiceren.

Tip 2: Bereik JOUW doelgroep!

Besef daarnaast dat je als voetbalclub altijd schrijft voor een bepaalde doelgroep. Een amateurclub heeft op zijn communicatiekanalen grofweg 3 doelgroepen, bestaande uit:

  • Leden / Vrijwilligers
  • Supporters / liefhebbers
  • Sponsoren / partners

De website van de club is het online visitekaartje van de vereniging. Zorg er ten eerste voor dat deze de doelgroep aanspreekt, er verzorgd uitziet en up-to-date is. Daarnaast maak/schrijf je als amateurclub content voor de doelgroep die nauw betrokken is bij de club. Maak hierin gebruik van een enthousiaste en informele toon in de content. Wil jij je als club meer richten op de jeugd? Het is van essentieel belang om te weten van welk kanalen zij gebruik maken en welke boodschap deze doelgroep aanspreekt. Heb je zelf geen flauw idee hoe je de jeugd moet aantrekken? Betrek jongeren binnen het communicatieteam. Zij weten als geen ander wat hun eigen doelgroep leuk vindt om te zien op social media! Geef ze vrijheid en laat ze meedenken.

De jeugd is bijvoorbeeld erg gericht op videocontent. Kijk maar naar de forse stijging in populariteit van de videoapp TikTok onder jeugd. TikTok is een social media-app waarmee korte (muziek)video’s gemaakt en gedeeld kunnen worden. Overigens is het niet alleen voor jeugd van belang om te investeren in videocontent, alle doelgroepen hebben hier belang bij. Videocontent wordt meer bekeken dan statische content. Het gebruik van video genereert 1200% meer shares dan tekst en afbeeldingen gecombineerd! Maak bijvoorbeeld een promotiefilm over de club met redenen waarom leden/vrijwilligers/sponsoren zich juist bij jouw club aan moeten sluiten en vertel het verhaal van de club!

Tip 3: Wees onderscheidend

Door het uitvoeren van de bovengenoemde tips creëer je al deels een onderscheidende communicatiestrategie. Vertel over de club en richt je op de doelgroep door niet alleen maar het programma of de uitslagen te communiceren. Sport is emotie, maak daar gebruik van! Wees creatief in de berichtgeving, bedenk bijvoorbeeld ludieke/inspirerende acties. Een mooi voorbeeld van een inspirerende actie is de actie van NAC Breda die als een van de eersten in coronatijd hun steun betuigden aan het zorgpersoneel, waarna vele clubs volgden. Vele profclubs willen zich maatschappelijk profileren en zetten zich in voor het stimuleren van een gezonde leefomgeving en een vitale gemeenschap. Hoe kunnen ze deze doelstelling beter uitdragen dan als club te laten zien dat je de mensen steunt die er dag en nacht voor zorgen dat iedereen in deze periode weer vitaal wordt? Een hartverwarmende actie en landelijk gedeeld. Een simpel gebaar met een grote impact.

Voetbal International
Één van de vele acties van BVO’s als steun voor het zorgpersoneel tijdens corona (Bron: Voetbal International)

Ook in design kan je als club een eigen huisstijl creëren. Zorg dat je een bepaalde stijl of toon terug laat komen in de communicatie. Dit kan al door vaste kleuren, lettertype’s en dezelfde schrijfstijl steevast in iedere vorm van communicatie terug te laten komen. Maak gebruik van herkenbare en sprekende foto’s, zoals het juichen bij een doelpunt. Dit zorgt niet alleen voor herkenning bij volgers, maar ook dat de boodschap en de uitstraling van de club sterker naar voren komt.


Wilt u graag hulp bij het ontwikkelen van een goede communicatiestrategie, CLUBMERK kan u hierbij helpen! Daarnaast verzorgen wij ook communicatie trainingen voor jouw vereniging. Interesse? Neem hier dan contact met ons op!

Ook kunnen wij u ondersteunen bij het ontwikkelen van sponsorwervingscampagnes, behoefteonderzoeken onder sponsoren, trainingen over sponsorwerving, social media visuals, brochures en huisstijl wijzigingen.


Wil jij per kwartaal op de hoogte blijven van ontwikkelingen op het gebied van marketing, communicatie en sponsoring? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief speciaal voor sportclubs!